Vi får många frågor som handlar om vad man som förälder kan göra för att lugna sitt barn när barnet upplever rädsla eller oro. Så i detta inlägg tänkte vi dela med oss av en övning som man använda för att lära sig styra sin oro eller rädsla. Som alla övningar kan det krävas lite träning för en del medan andra ”lär” sig direkt. Så ge inte upp om det inte fungerar första gången. För att barnet lättare ska lära sig att göra den här övningen, prova att öva med andra känslor än oro och rädsla, till exempel kan jag öka/sänka min glädje?

Våga leka och testa er fram! Speciellt med de lite yngre barnen, som kan behöva lite tid innan de hittar sitt egna sätt att ”styra”. Om man har lekt/testat det innan, så är det oftast lättare för barnet att hitta sättet att styra sina känslor i den situation som upplevs oroande/skrämmande/jobbig.

Tänk på att du som vuxen själv är lugn när du ska lugna ditt barn. En orolig vuxen smittar känslan av oro till barnet oavsett hur den vuxna ser ut på utsidan.

Övning – att lugna ditt barn

Börja med att ta ett djupt andetag.

Be barnet att förklara sin rädsla eller oro medan du bara lyssnar.

Visualisera/Fantisera att det finns ett reglage som det går att skruva upp och ner din rädsla/oro med. Ex. som en volymknapp, höja/sänka, skruva av/ på, gasa/bromsa, batteri + –, eller något annat.

Fråga efter barnets reglage, hur ser det ut?

Är det möjligt att styra över rädslan/oron?

Kanske det går att ”bestämma” hur mycket eller lite som barnet vill känna vid denna situation som oroar.

När vi blir rädda glömmer vi andas, både barn och vuxna. Påminn därför barnet att andas långa djupa andetag. Om du andas lugnt så smittar du personen som du har framför dig.

Den här övningen är en av tre övningar som vi har satt samman i ett häfte ”Övningar och Redskap för barn och vuxna”, som vi delar ut till de vuxna som vill ha hjälp med att hitta ett sätt där barnet med stöd/guidning av en förälder/vuxen kan få redskap till att hushålla med sin egen energi och bli mer medveten om sina egna känslor, och där igenom hantera sin rädsla och oro, oavsett varifrån känslorna kommer ifrån. Omgivning, andevärlden eller någon specifik sak som man är orolig för som t ex ett prov i skolan etcetera.

Samtliga övningar är granskade och godkända av en barnpsykolog.

Som vanligt är ni välkomna att höra av er till oss med frågor, eller om ni bara vill dela med er av era tankar kring övningen. Gör det i så fall genom mejl till barnensrostblogg@gmail.com eller till 0768- 39 16 97 under vår telefontid måndagar 18.00–20.00. Har man inte möjlighet att ringa under den tiden, går det bra skicka ett sms så kan vi komma överens om en tid som passar.

Nellie Andersson
Ordföranden Barnens Röst

Föregående artikelFrån flygtekniker till djurkommunikatör
Nästa artikelVad händer när vi andas?
Vårt fokus ligger på att barn ska kunna få växa upp i ett samhälle som är öppet och tillåtande. Att de ska få växa i samklang med sin känslighet och förmåga. Att vara känslig och öppen för andekontakt är så mycket mer än att t ex kunna föra vidare budskap, det innebär även att alltid ha ett stöd, någon som guidar och vägleder dig genom din livsresa. Som finns där för dig när du är glad, orolig eller ledsen. Som hjälper dig genom svårigheter och sorg, som gläds med dig i dina framgångar, stora som små. Du har alltid någon som du kan rådfråga och som visar dig vägen när du hamnat vilse. Vår önskan och mål är att barn ska få känna att kontakten med andevärlden är något naturligt och fint, att de ska lära att sig förstå att de har ett stöd som kommer finnas där för dem när de vandrar genom livet. Vi vill hjälpa barnen så att de ska få växa som starka, trygga individer med en tillit till sig själva och sina känslor, tankar och sin tro. Vi som jobbar för Barnens Röst har alla någon form av medial utbildning och erfarenhet. Vi har även en barnpsykolog kopplad till oss. Behöver du stöd och vägledning eller bara någon att prata med om ditt barns upplevelser, så finns vi här för dig, antingen över telefon eller om geografiskt möjligt, genom ett fysiskt möte.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar
Vänlig ange ditt namn