Ett intresse för meditation och att varva ner efter en arbetsdag startade processen. Är man sedan förskollärare och mediepedagog och jobbar med barn i olika åldrar börjar tankarna spira. Tankar på hur man skulle kunna göra. Ulla-Karin Lundgren funderade inte länge. Efter en utbildning till Mindfulness-instruktör gjorde hon slag i saken och en skola nappade. Nu skulle eleverna få träna närvaro och medvetenhet.

Det engelska ordet mindful betyder medvetet närvarande. Inte låta tankarna vara kvar i gårdagens händelser, inte tänka på ”hur kommer det att bli i morgon” utan låta tankarna stilla sig här och nu. Här och Nu.

Enkelt och lätt som en plätt? Kanske för en del men om man betänker att forskningen visar att vi tänker cirka 65 000 tankar på en dag inser man att det kan bli problem att tysta surret där inne i huvudet. Surret som också finns i ett klassrum. I vår nutid där många ungdomar lever med mobiltelefonen som en andra hand, där sms plingar in dygnet runt, kanske det snurrar fler tankar än de som forskarna har räknat ut. Och om ett barn får ett sms klockan tre på natten, ja då är det ju också någon mer som är vaken. Trötta elever, mörka ringar under ögonen och koncentrationssvårigheter blir allt vanligare säger rapporter från lärare.

Allt ska gå fort

– Jag tror att det som händer i skolan speglar hur det är i samhället i stort. Allting ska gå så fort från det att man slår upp ögonen till fullt med aktiviteter efter skolan. Någonstans har det svängt och det finns helt enkelt ett behov av att stilla sig mer, säger Ulla-Karin Lundgren.

Under läsåret 2010–2011 arbetade Ulla-Karin Lundgren med Mindfulness på en grundskola i Piteå. Efter en föreläsning där hon informerade om metoden tog en intresserad rektor och lärare kontakt och ville göra en provomgång. Det blev starten för ett framgångsrikt projekt. I Sverige är det än så länge inte vanligt med Mindfulness i skolan. Även om Lärarförbundet bjuder in till kurser med jämna mellanrum.

Vanligt i USA-skolor

I USA är det däremot vanligare och där har också forskningsrapporter och studier, gjorda efter regelbunden användning i olika klasser, visat på positiva resultat. Lugnare elever. I en tid där barn matas med snabb, digital information i ett snabbt flöde blir det mindre och mindre tid ”att ha tråkigt”. Det finns alltid något att se på, lyssna på eller att spela. Tid för att bara vara hinns inte med helt enkelt. I dag visar forskning på ett tydligt samband med stress, höga prestationskrav och en låg självkänsla.

Om du fick chansen att öka din inlärningskapacitet, öka din självkänsla och skapa en lugn och tillåtande stämning på din arbetsplats skulle du förmodligen inte tacka nej. Det är, enligt studier, vad som kan hända med eleverna i ett klassrum efter en regelbunden träning med Mindfulness. Mindfulness i ett klassrum med äldre elever kan nog de flesta tänka sig men Ulla-Karin Lundgren har även arbetat i förskolegrupper, alltså med dagisbarn. Hur går det till? Hur får man riktigt små barn att greppa hur man är medvetet närvarande?

– Orden medvetet närvarande betyder ingenting för den som är under sex år. Då gäller det att göra allt så enkelt och konkret som möjligt. Jag brukar ta ett glas med vatten och berätta om de dagar när jag mår så där riktigt bra, när jag är en bra kompis, när jag lär mig nya saker, då är det så här glasklart i min hjärna. Men de dagar när jag är sur, på dåligt humör, och inte mår bra då ser det ut så här i min hjärna – och så tar jag en sked bakpulver och rör ner i vattnet. Och de förstår precis vad jag menar när jag säger att ”det blir grumligt i min hjärna”.

”Är vattnet klart eller grumligt? Hur är det i din hjärna när du mår bra?” frågar Ulla-Karin Lundgren förskolebarnen för att visualisera Mindfulness. Alla förstår.”
Ta bort det grumliga

– Ställer jag frågan ”har någon känt så här någon gång?” då räcker alla upp handen. En gång sa en liten pojke gråtfärdigt med snyftningar i halsen ”kan man få bort det där grumliga”. När jag sen berättar att vi ska pröva något som heter Mindfulness som kan göra allt klarare igen är alla med på noterna. Alla vill känna sig lugna och avslappnade och må bra, säger instruktören Ulla-Karin.

När hon har pratat klart med barnen så kan alla se att bakpulvret har lagt sig på botten av glaset och vattnet är nästan klart igen.

– När vi har gjort en övning så är det alltid tid för reflektion efteråt, jätteviktigt. Det är ju inte så att man måste prata om man inte vill men det är bra att sätta ord på vad man upplever. En pojke sa ”jag kunde inte koncentrera mig i dag, jag tänkte bara på vad jag skulle göra sen.” Då visade jag med hjälp av såpbubblor hur många tankar vi har
och berättade att man kan tänka att man stoppar in alla tankar i en såpbubbla och bara låter den flyga iväg.

Tio minuter

– I början var jag i klassen en timme, men efter ett tag gjorde läraren övningen med sina elever flera gånger under veckan och då behöver inte Mindfulness ta en timme. Då kanske det tar 10 minuter. Det är också viktigt att tidsbestämma så att alla vet vad som förväntas. Och inget sker med tvång. I Mindfulness används ett begrepp som kallas ”SOAS” – Stanna upp, Observera, Acceptera och Svara eller Släpp. Meningen är att bli uppmärksam och medveten när man går igång på saker, så istället för att gå på autopilot hinna stanna upp och reflektera ”vad händer i mig” och sedan ta tre djupa andetag och hinna tänka efter hur man ska agera.

För att förklara SOAS gjorde Ulla-Karin ett trafikljus för att göra begreppen tydligare och ge eleverna en bild. Rött var stanna upp, orange blev observera och acceptera, att tänka efter och grönt symboliserade ”ska svara på det här eller släppa.” Hon berättar också att eleverna tillverkade egna SOAS-armband, en snodd med en röd, en orange och en grön pärla.

Eleven visade läraren

Ulla-Karin minns speciellt det läraren berättade innan en Mindfulness-lektion. En dag när läraren är irriterad och på väg att bli arg över något räcker plötsligt en flicka upp handen och när hon får ordet säger hon och pekar på armbandet ”SOAS – kom
ihåg SOAS.”

– Läraren blev verkligen där och då påmind om att ta tre djupa andetag och den väntade reaktionen uteblev. Läraren upplevde att hon och eleverna hade fått ett gemensamt språk. Läraren upplevde också att de flesta barnen började uttrycka vad de verkligen kände allt eftersom de övade Mindfulness, säger Ulla-Karin Lundgren.

Övningar för barn

Inspirerad och upplyft av tiden med klasserna började de kreativa tankarna snurra igen. Sagt och gjort. Ulla-Karin skrev ner sina övningar och de lästes in på CD-skiva.

– Det stämmer. Jag har i samarbete med Mindfulnesscenter gett ut två stycken skivor med Mindfulnessövningar för barn. En för barn 4-7 år och en för barn 8-12 år. Det känns riktigt roligt att jobba vidare med det här konceptet. Jag har även tagit fram ett utbildningsprogram för att på sikt utbilda förskollärare och grundskollärare och sprida det här vidare. Det här är så bra att det borde komma fler till gagn, det borde få komma ut på bred front, säger Ulla-Karin Lundgren och antyder att det är fler idéer som väntar på att förverkligas.

Sista gången i klassrummet fick alla elever berätta vad de hade lärt sig: ”har blivit bättre på matte”, ”sover bättre på kvällen”, ”att känna lugn och ro”, ”att jag är bra som jag är”, ”jag tänker snälla tankar” och ”vi är som en familj” är bara ett axplock av alla tankarna barnen skrev ner för de var många, många fler. Svenska, engelska och bild ingick även i Mindfulnessträffarna i klassrummet.

– När vi började öva trodde nog inte läraren att vi även skulle jobba mot läroplanen men eleverna skrev loggbok efter varje Mindfulnessträff. De ritade också sina upplevelser och så ingår det ju även engelska uttryck som vi tittade på.

Hur är viktigast

Mindfulness är inget ”quick fix” utan det krävs som i mycket annat, övning och tålamod.

– Jag gör Mindfulness-övningar på morgonen och ofta någon på kvällen innan jag lägger mig. Exempelvis när jag kommer på jobbet så tar det ett tag innan datorn har startat och då kan jag sitta lugnt och bara följa med i min egen andning. Det tar bara någon minut så det handlar inte bara om att sitta och regelrätt meditera utan om att vara medveten. Det är inte vad man gör utan hur man gör det. Alla kan äta ett äpple men att uppleva hur det ligger i handen, hur det ser ut och hur det smakar och vara närvarande hela tiden – det kräver träning. I och med vuxnas medvetenhet och intresse för stresshantering har fler och fler upptäckt att även mindre barn kan ha nytta av att stilla sina tankar och öva Mindfulness. Snart kanske det finns på schemat för alla.

Text & Foto Maria Äxter

(Ursprungligen publicerad i Ascala Magazine)

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar
Vänlig ange ditt namn