Jag har flera olika yrken. Alla har med läkning att göra.

Ett av mina yrken är det litet ovanliga LBL hypnoterapeut. Det innebär är jag är utbildad hos Newton Institute för att kunna erbjuda Life Between Lives (LBL) själsregressioner baserat på Dr.Michael Newtons livsverk. Dr. Newtons arbete finns beskrivet i hans böcker ”Själarnas Resa” och ”Själarnas Öde”. Nyligen gav jag ut boken ”To Soul Home and Back” som handlar om mitt arbete med metoden. En själsregression i hypnos tar cirka 3-5 timmar och är ett sätt att kommunicera med sin egen själ samt få svar på existentiella frågor. Att få svar på många stora livsfrågor har ofta en mycket lugnande effekt. Man får visshet och slappnar av.

Ett annat yrke som jag haft sedan 1976 är sjuksköterska. Jag arbetar numera som timvikarie på 1177 vårdguiden på telefon. Jag tycker att det är ett perfekt komplement till mitt andra yrke som hypnoterapeut. Att sitta och ta emot samtal från oroliga människor är mycket lärorikt!

Idag satt jag och pratade med några av mina mycket erfarna och kunniga sjuksköterskekollegor på 1177 vårdguiden i samband med en utbildningsdag. Vi konstaterade att den största farsoten idag är oro.

Har du tänkt på att när journalister frågar en makthavare eller ledare om något på TV, så formulerar de ofta frågan så här: ”Hur orolig är du för läget?”. Ofta svarar den tillfrågade: ”Jag är mycket orolig!”. Att en ledare uttalar sig på detta vis sprider mycket oro. Det strömmar ut oroande information via media och då brukar jag tänka på uttrycket. ”Inget säljer så bra som dåliga nyheter!”

Oro och rädsla har en mycket sammandragande effekt på vårt energisystem. Rädsla är en av våra primära grundkänslor som hjälper oss att varna när något är farligt. Den sammandragande känslan kallas ”flykt eller kamp reaktion”. Uttrycket betyder att vår naturliga instinkt, när vi blir rädda, är att antingen springa, fly eller slåss för vår sak, dvs. kämpa. I normala fall kommer en sådan adekvat rädsla att rädda livet på oss, vår klan och avkomma. Men idag har rädsla i form av oro tagit kroniska former för vi kan varken fly eller kämpa utan måste ofta bara uthärda. Detta tillstånd av kronisk oro stänger också av kanaler för kontakt med vårt inre.

Som jag ser det är självhypnos ett välgörande och lätt sätt att bryta trenden av konstant oro. Jag brukar lära ut något som kallas självsuggestion, ett sätt att stoppa negativa tankebanor och byta ut dem till uppbyggliga och lugnade tankebanor. Tankar och känslor går alltid hand i hand, så om du tänker negativa tankar, kommer negativa känslor att uppstå och vice versa. Även meditation, reflektion och en tids tillbakadragande från vardagens ”tidspussel” befrämjar ökande av inre trygghet och tillförsikt. Det finns så många självhjälpsmetoder, så alla kan hitta ett sätt som fungerar.

Jag rekommenderar varmt Ascalas Bergsmeditation som Terry skriver om i sin bok. Metoden lärs ut på Fanthyttan.

  1. Får jag be dig att stanna upp och svara på frågan: Hur orolig är jag på en skala från 1-10?
  1. Vad har du för medicin för att stilla din oro? Kom gärna med förslag här i kommentarsfältet!

Rita Borenstein
www.ritaborenstein.se

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar
Vänlig ange ditt namn